alkisah seekor kala jengking...

Posted: Saturday, April 3, 2010 by wan taruka perfect in Labels:
0

...aslm...kali ni aku nak berkongsi sebuah cerita dgn semua pmbaca...cerita mengenai sengatan seekor kala jengking...mnerusi cerita ni aku nak semua pembaca merenung kembali betapa prihatin dan penyayangnya allah pada setiap hamba2 nya yg soleh...renungkanlah...

sahubul hikayat mengisahkan:
...suatu hari, aku mencari binatang peliharaanku yg hilang...tnpa disedari, aku smpai di tepi sg tigris yg ltknya tidak jauh dri desaku...di antara tradisi pnduduk desa kami adalah tidur di luar rumah pd musim pns...mlm itu adalah mlm yg sgt indah...bln purnama memncarkan sinarnya ke seluruh pelosok desa...aku kembali mengamati keadaan sekelilingku...tiba2 aku mlihat seekor binatang kecil terapung di atas sg dan menuju ke arahku...akhirnya ia sampai di tepi sg...ternyata ia seekor katak yg di punggungnya terdpt seekor kala jengking...kemudian kala jengking itu turun & brjln cpt ke arah desa seperti ada misi yg perlu diselesaikannya...aku terus membuntuti kala jengking itu...saat itu di benakku sama sekali tidak terlintas untukku membunuhnya...aku terus mengikuti jejaknya smbil trus mmrhatikan apa yg sdg dlakukannya...kala jenking itu pergi ke sebuah topokan jerami...saat itu, seorang pemuda yg soleh, hussein, sdg tidur di atas tompokan jerami itu...kemudian kala jengking itu masuk ke dalam tompokan jerami itu...aku trus mnunggu agar aku tahu apa yg sdg terjadi...aku lihat tompokan jerami itu bergoyang...mungkin jengking itu tlh menyengat hussein, gumamku dalam hati...


...kemudian aku lihat kala jengking itu keluar & trus kembali ke arah tepi sg...stibanya di sana, katak yg menjadi tuggangannya tlh siap untuk menghantarnya ke suatu tmpt yg tlh dtntukan bginya...kemudian aku lihat keadaan sahabatku, hussein...aku singkap tompokan jerami itu...aku terkejut seketika melihat sesuatu yg menajubkan...seekor ular besar tersadai tepat di samping hussein...ular itu kemudian aku singkirkan...ular itu sama skali tidak bergerak...aku pun tahu ular itu telah mati..tidak ada alat yg membunuhnya kecuali kala jengking itu...syukur alhamdulillah...maha suci allah yg tlh memberikan perlindungan kpd hambanya yg beriman...

...maha benar allah ketika dia berfirman:
"bagi manusia ada malaikat2 yg slalu mengikutinya bergiliran, di muka &di belakangnya, mereka menjaganya atas perintah allah"                                                                       (ar-ra'd: 11)

...renungkanlah wahai sahabatku atas keajaiban yg berlaku itu...wallahualam...maha suci allah...itulah pesanku pda kali ini...wslm...

~bloodsign private limited~

0 comments: